Quito a lo mejor!!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van alexandra visser - WaarBenJij.nu Quito a lo mejor!!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van alexandra visser - WaarBenJij.nu

Quito a lo mejor!!!

Door: alexandra

Blijf op de hoogte en volg alexandra

17 Februari 2008 | Ecuador, Quito

Quito is een stad met vele gezichten. De eerste 2 weken heb ik Quito leren kennen als een drukke, vervuilde, lelijke stad. Ik woonde in het moderne rijke gedeelte dicht bij m'n werk en dure shoppingmalls. De straten zijn hier breed, vol toeterend verkeer (jeeps) en onophoudende autoalarmen. Al dit verkeer zorgt ervoo dat quito overal zwartgeblakert is van de uitlaatgassen. Denk aan de Stille Veerkade (meest vervuilde straat van Nederland) en vermenigvuldig de zware deeltjes in de lucht met 10, dan heb je Quito!

Een tweede gezicht van Quito is Gringolandia, oftewel de toeristen-uitgaanswijk el Mariscal. Dit gedeelte is pitoresk (gemaakt) speciaal voor de behoefte van toeristen. De Gringo's ontmoeten elkaar in Papayanet waar ze voor een habbekrats cocktails drinken en gaan vervolgens naar een van de vele Gringobar-dancings gaan om los te gaan op een mix van commerciele elektro, hiphop, salsa en veeel reggeaton. El Mariscal is leuk, makkelijk, altijd druk maar ook vol dieven, en mensen die de toeristen alleen als rijke, gewillige consumenten benaderen.

Het echte Quito is het casco viejo, ofwel het oude koloniale centrum van de stad. Niet voor niets is dit centrum het eerste stadsgedeelte dat is opgenomen in de world heritage list van unesco. De ene prachtige kathedraal zet de andere in de schaduw. De huizen zijn kleurig en in koloniale stijl. De mooiste straat is La Ronda.
Deze wijk wordt heel waarschijnlijk mijn nieuwe woonplaats! Vandaag ben ik gaan kijken naar een kamer in een oud koloniaal huis, met een patio, balkonnetjes en uitzicht op de beschermheilige van de stad en de basilicum. Het huis is echt supersfeervol, helemaal wat je je voorstelt bij een zuidamerikaans huis!

Na het bezoeken van Flavia, het meisje via wie ik over de kamer hoorde ben ik met 2 vriendinnetjes naar 'el panecillo' gegaan. Dit is de beschermheilige van Quito. Boven op een berg hoedt ze over de stad. In het donker is het uitzicht over de stad echt indrukwekkend, 360graden lichtjes tot aan de horizon, daartussen zwarte bulten van bergen. Je voelt je ineens heel erg klein en nietig. Na deze betoverende vergezichten moesten we terug zien te komen naar het veilige gedeelte van Quito. Geen taxi te zien, dus... in de oplaadbak van een jeep naar beneden gesjeesd.

Vervolgens, de mooste straat van Quito, La Ronda (zie foto's). We raken verzeild in een vrolijke dansende menigte. Voor 50 cent drinken we canelazo (warme brandewijn met naranjillosap en kaneel) en dansen we op de muziek (juanita's) van 2 indrukwekkend goed spelende jongetjes. (NB: geen andere toerist te bekennen)

Daarna, diner in dezelfde straat. De lekkerste Jugo's (smoothies, alleen dan van echt rijp, smaakvol fruit) een tafel vol kleine hapjes, (willen jullie echt alles proberen?) Ecuadoraans eten op z'n best, taart en koffie toe (melk? willen jullie melk bij de koffie? je drinkt toch geen chocolademelk?) De rekening:.. 13 dollar voor 3 personen!

De avond is nog niet af.. volgende halte: live muziek op een patio bij een houtvuur, speciaal voor de extranjeros..

Zo had ik Ecuador in m'n herinnering! Dit is Quito op z'n best! Ik hoop dat ik de kamer krijg en veel van deze momentos preciosos mag meemaken!!!

• 17 Februari 2008 - 08:12

Radboud:

Hey Lexie,

Klinkt goed daar met je hopelijk te verkrijgen koloniale woning en chille drankjes e.d! Veel succes meis, x radboud

• 17 Februari 2008 - 14:24

Juuls:

Hee die hermana precisosissimo (sorry, weet dat dat niet in het spaans kan, maar zo is het wel even). Klinkt allemaal zo indrukwekkend wat je beschrijft, ik zou er echt wat voor overhebben je daar op te zoeken, een paar dagen met je mee te lopen! Wilde je nog bellen, maar ik kreeg geen gehoor, waarschijnlijk was je aan het dansen in het casco viejo ;-) Heel veel liefs uit Olanda (gringolandia?)
    Juuls

• 17 Februari 2008 - 18:09

Paul:

Kan de sfeer al bijna proeven met je foto's en verhalen! Klinkt als een land speciaal voor Lexie gemaakt ;)

Veel plezier daar! Paul