M´n werk: conflictpreventie in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van alexandra visser - WaarBenJij.nu M´n werk: conflictpreventie in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van alexandra visser - WaarBenJij.nu

M´n werk: conflictpreventie in Quito

Door: alexandra

Blijf op de hoogte en volg alexandra

13 Februari 2008 | Ecuador, Quito

m´n eerste werkdagen zijn begonnen.. allemaal redelijk rustig. het belangrijkste wat ik nu moet doen is meehelpen bij de organisatie van een study abroad programma voor Noord-Amerikanen van de John Hopkins universiteit, de universiteit van Georgia en 4 studenten van de 10 universiteiten die er in Quito zijn. De eerste dag dus vooral m´n telefonische vaardigheden geoefend door met alle universiteiten te bellen om te vragen of hun studenten wellicht geinteresseerd zijn om 3 weken mee te doen. Gelukkig was iedereen erg enthousiast (vooral omdat de Quiteños niks hoeven te betalen)! Deze uitwisseling vindt `plaats in mei-juni, het thema is: internationale conflict preventie en de focus ligt op milieuzaken. Er komen een aantal belangrijke mensen spreken. oa een oud minister van milieu. Verder gaan de studenten fieldtrips maken naar de Selva (het regenwoud).

De organisatie waarvoor ik werk is heel klein, naast mij werekn er hier in quito 2 andere stagiaires en de directrice. Jeff Pugh is degene die de organisatie 4 jaar geleden heeft opgezet. Hij pendelt tussen de VS en Ecuador en zorgt vooral voor de algemene lijn en de fondsenwerving. Het leuke is dat we de eerste en enige organisatie in quito zijn die zich bezighoudt met bemiddeling en confictpreventie. Daardoor is de uitdaging om zoveel mogelijk mensen te bereiken en te trainen des te groter! Volgende week beginnen we met een gevorderden cursus bemiddeling voor ´publieke mensen´(mensen uit het bedrijfsleven, onderwijs, van de gemeente etc) die zich vooral richt op familieproblemen. Ondertussen is Kristen bezig met het ontwerpen van een cursus voor migranten in het arme zuiden van Quito.

De komende tijd sta ik voor de moeilijke opgave te bedenken op welke manier ik zelf wil bijdragen aan de organisatie, welk project me aanspreekt en op welke manier ik dat wil uitbreiden. Ik denk nu dat het vooral belangrijk is de programma´s die er al zijn uit te breiden, mensen op te leiden en dus te zorgen dat er in ieder geval continuiteit is.

De migrantenproblematiek vindt ik erg interessant, vooral ook de negatieve beelden die Ecuadoranen en Colombianen van elkaar hebben zijn opvallend. Ik zou daarom misschien willen onderzoeken op wat voor manier de media deze beeldvorming bevordert en wat voor mogelijkheden er zijn deze beeldvorming bij te stellen.

Goed ik merk dat dit een te lang bericht wordt en had me juist voorgenomen alles kort en krachtig te houden... Maar om uit te leggen wat ik precies doe zijn helaas wat details nodig..

Vanaf morgen heb ik zelf een computer en kan ik jullie dus vaker mailen!

  • 14 Februari 2008 - 08:59

    Dorien:

    Hey Lex,
    Juist leuk om te lezen waar je mee bezig bent..En wat een mooie stad zo ver dat mogelijk is om te zien op de foto's.
    Ik wilde je nog smsen voordat je wegging maar toen hoorde ik zondag van Jil dat je zaterdag was vertrokken. Dus bij deze heel veel plezier toegewenst. Maak er een mooie tijd van! En succes met de mensen daar in toom te houden. Ik ben benieuwd naar de komende verhalen.

    Liefs Xxx Do

  • 14 Februari 2008 - 09:12

    Betty:

    Hi san,
    ik wist al wel ongeveer wat je ging doen, maar toch nog even goed om het wat preciezer te weten. T klinkt echt heel interessant! Verder al een beetje aan het wennen daar, en zijn je collega's leuk? veel succes en plezier daar!
    x Betty

  • 14 Februari 2008 - 09:58

    Juuuulssss:

    Hee die lieve San, wat klinkt het allemaal boeiend! Ongelooflijk. Het organiseren van zo'n congres is natuurlijk hartstikke interessant.De projecten van de andere medewerkers, gericht op migratie, intergratie en conflicthantering klinken ook erg boeiend. Interessant om deze voor Nl actuele thema's eens in heel andere context te onderzoeken. De allergrootste kus,
    Juul

  • 14 Februari 2008 - 10:08

    Eva:

    Hey lieve Lexy,
    Tsja, Ecuador dus....;-)
    Klinkt alsof je meteen een hoop verantwoordelijkheid gaat krijgen en lekker je eigen ding kunt doen. Super leuk!! (+ meteen scriptie ideetje, je mediaplan?!) Heel veel succes en geniet!!! Eva

  • 18 Februari 2008 - 01:35

    Donia:


    Heej Lexie,
    Wat super cool! Ik kan het me helemaal voorstellen allemaal... Ben heel erg jaloers op je fruit shakes etc! Is hier nu alles behalve warm, van de week zelfs sneeuw gehad. Toch maar tijd dat ik jouw kant op kom geloof ik ;-)
    Ben ook erg benieuwd naar wat je nou precies gaat doen op je stage.. mailen we anders nog wel over! Dikke kus vanuit NYC! Is trouwens wel cool om hier nu te zijn; hebben er vandaag naar alle waarschijnlijkheid nl. een staat bij gekregen... Kosovo! Ben morgen bij VR vergadering over Kosovo...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

alexandra
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 12733

Voorgaande reizen:

01 September 2009 - 12 Januari 2010

Stage Save the Children Lima Peru

15 September 2008 - 02 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: